Merida Eone-Forty 500

Merida Eone-Forty 500

Vass hoj med potent eldrift och en glupskt terrängslukande aptit Den kompetenta Merida eONE-FORTY 500 levererar högvis av lekfullhet, överlägsen framkomlighet och inspirerande rundor i alla typer av terräng, och när det blir stökigt i utförslöporna kommer den verkligen till sin rätt. En elassisterad heldämpad hoj för enduro-/all mountain som tack vare smart design ser till att du kan tackla betydligt tuffare utmaningar än vad en fjädringsväg på 140/133 mm normalt sett tillåter. Samma kvalitetsram i aluminium, samma geometri, samma kraftfulla Shimano EP8-motor och mix av 29 och 27 hjul som sina dyrare syskon. Modellen liknar såklart motsvarande serie utan elassistans, men med skillnaden att du har hela 85Nm extra tryck i påkarna och det ger sannerligen ytterligare dimensioner i åkningen. Det är en underhållande och hjälpsam stigcykel som funkar utmärkt till långtur tack vare kvalitetsdämpere från Marzochi och SR Suntour samt det 630Wh stora batteriet. Nyckeln till framgång! Aluminiumram (eONE-FORTY LITE III) med en modern stigcykelgeometri Potent eldrift via Shimano´s flaggskepp STePS EP8 som levererar hela 85Nm Elegant integrerat och kraftfullt batteri (630Wh*) som ger imponerande räckvidd Dräpande dämparkonfiguration från Marzochi och SR Suntour med 140/133mm i slaglängd Slagkraftig 1x-drivlina med 11 pålitliga växlar från Shimano (Deore) som ger en bred utväxling Kraftfullla skivbromsar med 4-kolvsok från Shimano (M4204) med riktigt feta skivor (203 mm) Hjulset med 29×2.5" framtill 27.5x 2.5" baktill – Ger både precision, lekfullhet och rätt grepp Greppsäkra gummin från Maxxis (Rekon) med 2,4/2,6" bredd (klarar max upp till 2.8") som är klara för drabbning Internal Block – Hindrar gaffelkronorna ifrån att slå i ramen vid en eventuell krasch Snyggt integrerad och smidig belysning samt även små skärmar ingår redan från start Aluminiumram med modern geometri och följsamma egenskaper Stommen utgörs av en reducerad aluminiumram med en extremt prydlig integrering av hela elsystemet. En högklassig geometri som hämtat inspiration från storebror (eONE-SIXTY), men den har lägre stå-över-höjd, brantare sadelrörsvinkel och något brantare styrvinkel, en mer balanserad reach och lågt nedre fäste. Vilket kortfattat skapar en extremt smidig cykel med fantastiskt följsamma egenskaper. Exakt vad du letar efter om du vill ha en vass heldämpad e-MTB för utmanande stigcykling som funkar utmärkt till långturer. Ramen har såklart invändig kabeldragning men framför allt ger den åkaren maximal smidighet och kvick responsen tack vare en föredömligt låg tyngdpunkt. Det genomtänkta länkaget skapar känslan av nästan bottenlös dämpning, vilket ser till att du enkelt kan hantera alla typer av stökiga överraskningar ute i spåren. Men det kanske mest imponerande av allt, den gör det med full trampeffektivitet och den svarar alltid villigt när du känner för att öka på takten. Klassledande elmotor med dynamisk körkänsla samt en pålitlig 1x-drivlina Hjärtat utgörs av Shimano´s kraftfullaste elsystem (EP8) från Shimano, ett fullt integrerat system som består av en brutalt effektiv centermotor med låg ljudnivå samt övertygande kraftöverföring. Tack vare drivning direkt på vevaxeln har du alla förutsättningar för massor underbara mil med grymt tryck i pedalerna. Den potenta motorn har hela 85 nm och drivs av ett elegant integrerat och extra stort batteri på 750Wh som ger cykeln klassledande räckvidd och en körupplevelse som inte liknar något annat. En tydlig display visar inte bara vilken av assistanslägena du använder, utan även bland annat hastighet, räckvidd och batteriets resterande kapacitet. Utöver den klassledande elmotorn så får du en slagkraftig 1x-drivlina med 11 växlar från Shimano (Deore) som levererar pålitlig prestanda i form av en användarvänlig utväxling (34Tx11-51T) och smidig funktion. Motor och växel samarbetar i en nästan sömlös harmoni och allt sker effektivt, underbart tyst och ger dig dessutom en imponerande räckvidd. Vass dämparkonfiguration som ger dig full kontroll oavsett lutning Dämpning hanteras av kvalitetssäkra Marzocchi och SR Suntour så du är väl omhändertagen, framtill sitter en Z2 eMTB+ samt baktill en RS-EDGE-TR-LO-R8-M6 och tack vare dess generösa slaglängder (140/133mm) så sväljer de glupskt alla ojämnheter och ser till att du kan köra med full kontroll även när lutningen börjar bli skäggig. Dämparna kan såklart optimeras efter din vikt och körstil, vilket både ger ökad trampeffektivitet och ser till att du kan stå på för fullt oavsett vilket underlag eller lutnings som gäller för stunden. När det blir stökigt i branterna är en dropper post numera nästan obligatoriskt och självklart så är även eONE-FORTY 500 utrustad med en höj och sänkbar sadelstolpe redan från start (dess slaglängd på 100-150 mm beror på vilken ramstorlek du väljer). Dynamisk hjulkombination och kraftfulla skivbromsar med 4-kolvsok Det robusta hjulsetet utgörs av en dynamisk kombination med en 29-tummare framtill och en 27.5-tummare baktill. Dess stabila aluminiumfälgar (Tubeless Ready) har försetts med kvalitetsgummin från Maxxis (Rekon) med 2,4"/2,6" bredd (men klar bredd upp till 2.8") som är klart för drabbning och som briljerar på allt från hårdpack till lös lervälling. Däcken levererar greppsäker markkontakt på nästan alla typer av underlag, vilket i praktiken innebär att du kan köra galet snabbt även i riktigt stökig terräng. Och eftersom cykeln gillar höga hastigheter så är den utrustad med effektiva hydrauliska skivbromsar från Shimano med 4-kolvsok och feta skivor (203/203mm), vilket ger föredömlig kontroll och ser till att du alltid har maximal bromsverkan oavsett underlag, väder eller årstid. Underhållande eMTB som både är lätthanterlig och grymt allround När det kommer till att hitta flyt på fina stigar är detta det perfekta verktyget, den lätthanterlig och dessutom mer allround är sin prisbelönta storebror (eONE SIXTY). Med en geometri som både är lekfull och komfortabel så är detta en kompis som du både kan leka med och cykla riktigt långt på. Brantare sadelrör än storebror hjälper till vid klättringar och den kortare slaglängden på 133mm bak och 140mm fram ger bra respons, snärt och pop för att klara av stigar, hopp och drop. Den låga ramen är grymt stabil när stigarna blir stökiga eller när du köttar berms i bikepark och liknande leder. Det som verkligen är eONE-FORTY's vassaste egenskap är att den är grymt allround! *= I ramstorlek S har ett något mindre batteri (504Wh) vilket även påverkar dess räckvidd

Läs mer om Merida Eone-Forty 500

Merida Eone-Forty 500

Produkter

Hitta Produkter även hos:









Rulla till toppen